X
DIESEL SPECIALISTS

BOSCH

 

Zatiaľ stále najväčší výrobca dieslových vstrekovacích systémov má vo svojom sortimente v podstate všetky rozšírené systémy. Nakoľko je firma BOSCH priekopníkom vo vývoji dieslových technológií už skoro 100 rokov, mnohí iní výrobcovia používali ich patenty a licencie.   

     RADOVÉ ČERPADLÁ  

bosch_rada_mech.jpg

U tohto typu čerpadla, sú vstrekovacie jednotku umiestnené za sebou v rade. Každému valcu motora prináleží jedna vstrekovacia jednotka. Sú konštrukčne najzložitejšie, avšak majú najvuššiu spoľahlivosť a životnosť. Preto boli používané hlavne v úžitových vozidlách. Z osobných vozidiel ich používala hlavne automobilka MERCEDES pred zavedením systému common rail. Najmodrnejšou variantou je čerpadlo typu H s elektronicky riadenou dávkou aj časovaním vstreku (MAN, SCANIA, MERCEDES...) Čerpadlá typov H, M, P, A a R sú plne opraviteľné a servisovateľné. Pre ich opravy a testovanie používame najmodernejší unverzálny skúšobý stav EPS 815.   

    

     ROTAČNÉ ČERPADLÁ  

V dnešnom vozovom parku sa jedná o najrozšírenejšie vstrekovacie čerpadlo. Jednen výtlačný element spolu s rozdeľovocou hlavou dávkuje a rozdeľuje dávku medzi jednotlivé valce.   

MECHANICKÉ ROTAČNÉ ČERPADLÁ 

BOSCH_VE.jpg

 

Typ VA bol ovládaný mechanicko-hydraulicky. Dnes ho môžeme nájsť už len u veteránov. 

Typ VE je ovládaný mechanicky, len zmena časovania je na hydraulickom princípe. Spoločným znakom je axiálna vačka. Jedná sa o veľmi spoľahlivé čerpadlá. Často boli doplňované o rôzne moduly, spínače, potenciometre atď. Tieto čerpadlá sú plne opraviteľné. Medzi ich najbežnejšie poruchy patrí netesnosť, zlé teplé, alebo studené štarty, slabý výkon, porucha časovania...   

 

ELEKTRONICKY RIADENÉ ROTAČNÉ ČERPADLÁ (EDC)

vp30.jpgVP30

vp44_man.jpgVP44

Tieto môžeme rozdeliť podľa druhu vačky na VE(axiálna vačka)a VR(radiálna vačka) a ďalej na riadené hranou a riadené magnetom(VP).

Typ VE riadený hranou regulačnej objímky je konštrukčne zhodný s mechanickým čerpadlo typu VE, ale mechanický regulátor a prídavné zariadenia sú nahradené elektronickým akruátorom so snímačom polohy. Tak isto aj zmenu časovania vstreku ovplyvňuje okrem doprvného tlaku elektromagnetický ventil. Takto má riadiaca jednotka oveľa väčšie možnosti ovlpyvnenia dávky a jej časovania.

Typ VR a nietoré čerpadlá VE sú riadené magnetom. Znamená to, že presný okamih začatia, konca vstreku ovláda riadiaca jednotka motora pomocou elektromagnatického hydraulicy vyváženého ventilu. Ideálnu polohu vačky mení presuvník vstreku, ktorý je riadený cez ďaľší eletromagnetický ventil. Medzi tieto čerpadlá patria VP44, VP29 a VP30 ich spoločným znakom je riadaca jednotka čerpadla ako súčasť čerpala. VP44 s riadiacou jednotkou PSG16 spĺňa dokonca normu EURO4. Všetky EDC čerpadlá sú plne opraviteľné okrem typu s PSG16 (nakoľko Bosch k tomuto typu nedodáva ani náhradné diely, ani technológiu, sú možnosi opráv obmedzené). Oprava  VP44/30/29 je možná iba pomocou skúšobnej stanice EPS815 s nadstavbou VPM844. Väčšina parametrov sa totižto nastavuje priamo v riadiacej jednotke čerpadla zmenou máp. Toto je možné iba spomenutou technológiou. Samotné opravy riadiacich jednotiek síce môžu fungovať, ale parametre čerpadla ostanú vecou náhody. Najčastejšou poruchou je porucha riadiacej jednotky a ovládania presuvníka. Ďalej poruchy snímača polohy vačky čerpadla, zlé štarty...

      

       ČERPADLÁ COMMON RAIL (CR)

Na rozdiel od radových a rotačných čerpadiel, CR čerpadlá nemajú za úlohu riadiť presnú dávku, ani čas vstreku, ale riadiť veľmi presne tlak v spoločnom zásobníku. Presnejšie ho pomocou čerpadla a ďaľších aktuátorov, ktoré nemusia byť nutne na čerpadle riadi riadiaca jednotka.

Rozlišujeme typy CP1, CP1H, CP3, CP4 a CP2

cp1.jpgCP1

Typ CP1 je konštrukčne najstarší, avšak z tejto konštrukcie vychádzajú aj ďalšie. Jedná sa o trojpiestové čerpadlo, u ktorého riadi riadiaca jednotka motora tlak pomocou vysokotlakého  aktuátora - regulátora DRV1. Maximálne tlaky sú na úrovni 1350bar.

CP3.jpgCP3

Typ CP1H a CP3 sú principiálne zhodné s CP1, ale riadiaca jednotka cez ZME - dávkovaciu jednotku riadi množstvo paliva na vstupe do vysokotlakých elementov a tým výsledný tlak v spoločnej rapme. Výhodou je úspora energie, nakoľko nie je potrebné stláčať všetko palivo. Navyše majú niektoré čerpadlá integrované dopravné mechanické čerpadlo a tým sa stávajú nezávislé na eletrickom dopravnom čerpadle ako v prípade CP1.Maximálny tlak je 1350-1600bar.

CP4.jpgCP4 dvojvalcové

Typ CP4 je jedno, aleb dvoj piestové čerpadlo podobné CP3, s rozdielom prenosu zdvihu vačky na vysokotlaký element.

CP2.jpgCP2

Typ CP2 je v podstate radové dvojvalcové čerpadlo, ktoré má dve nezávislé elektronicko-hydraulické dávkovacie jednotky a vlastné dopravné mechanické čerpadlo. Používajú ho iba nákladné vozidlá Renault a Mitsubishi.

Okrem CP4 sú všetky CR čerpadlá BOSCH plne opraviteľné. U čerpadla CP3 v prípade poruchy vysokotlakých elementov, nie je možná oprava, pretože valce piestov sú tvorené obalom čerpadla.

Medzi najčastejšie poruchy patria netesnosť, slabý vysoký tlak, príliš vysoký tlak, mechanické otery, vadné charakteristiky riadenia tlaku atď...