Váš nákupný košík je prázdny

Rotačné čerpadlá

Rotačné čerpadlá BOSCH VE a VR

Základné typy rotačných vstrekovacích čerpadiel BOSCH sú:

  • Mechanické čerpadlo VE
  • Elektronicky riadené čerpadlo EDC
  • Elektronicky - magnetom riadené čerpadlo VP/VR

Princíp a popis činnosti rozdeľovaích čerpadiel VE

Keďže sa jedná o rozdeľovacie čerpadlo, všetky funkčné zostavy sú spoločné pre všetky valce a až v rozdeľovacej hlave dochádza k rozdeleniu paliva k jednotlivým valcom. Piest presuvníka vstreku je ovládaný hydraulicky a dávkovanie paliva mechanicky. Rovnako tak aj ostatné funkcie čerpadla ako štartovacia dávka, stabilizácia voľnobehu, obmedzenie prebehových otáčok je regulované mechanicky - odstredivým regulátorom. Na tieto čerpadlá sa často montovali rôzne prídavné zariadenia slúžiace na príklad na zmenu časovania v závislosti na zaťažení, otáčkach, teplote chladiacej kvapaliny, korekcie voľnobežnej dávky, zmeny dávky v závislosti na tlaku turba atď...

 

Postup kontroly a opravy

        Po prijatí čerpadla nasleduje povrchové čistenie a rozobratie čerpadla. Nie je možné čerpadlá neznámeho stavu rovno testovať na skúšobnej stolici z dôvodu ochrany meracieho zariadenia.

        Po vizuálnej kontrole jednotlivých dielov sa pripraví rozpočet pre zákazníka. Ak zákazník súhlasí s opravou, tieto poškodené diely sa vymenia za nové. Diely, ktoré sú vizuálne v poriadku sa vyčistia v ultrazvuku a vysušia. Pri skladaní sa použijú samozrejme nové tesnenia. Ak je potom možné čerpadlo nastaviť na stolici tak, aby spĺňalo všetky parametre výrobcu, je oprava hotová a čerpadlo je odoslané späť zákazníkovi. V prípade, že na skúšobnej stolici nie je možné čerpadlo nastaviť z dôvodu vadného dielu, ktorý je vizuálne v poriadku, oznámi sa skutočnosť zákazníkovi. Ak sa tento rozhodne napriek zvýšeným nákladom pre opravu, vymení sa ďalší diel a čerpadlo sa nastaví do požadovaných parametrov.

 

Princíp a popis činnosti čerpadiel VP-VR

Ide o najmodernejšiu verziu rotačného čerpadla od Bosch. VP44 je s maximálnymi tlakmi na úrovni 1800 bar predbehli a aj systém common rail. Síce tento tlak je dosahovaný len v oblasti maximálnych otáčok, ale aj veĺmi presné riadenie časovania a dávok tohto čerpadla prispeli k vynikajúcim vlastnostiam motorov osadených týmto čerpadlom. VP29 a VP30 sú obdobou kasického axialneho čerpadla, ale vďaka presnému riadeniu dosahujú výrazne lepšie parametre.
Najväčším rozdielom oproti iným čerpadlám je to, že čas kedy začne a končí vstrekovanie určuje spínaním hydraulicky vyváženého elektromagnetického ventilu riadiaca jednotka. Táto je navyše súčasťou čerpadla samotného. Komunikácia medzi čerpadlom, resp. riadiacou jednotkou čerpadla a riadiacou jednotkou motora je iba dátová prostredníctvom CAN liniek. Riadiaca jednotka motora teda iba vyšle požiadavku na dávku a predvstrek a riadiaca jednotka čerpadla tieto parametre nastaví na čerpadle a spätne skontroluje ich dodržanie. K tomu je potrebné, aby v riadiacej jednotke čerpadla bola uložená presná charakteristika konkrétneho čerpadla.

Postup kontroly a opravy

Každá kontrola a oprava začína vstupnou kontrolou – očistením čerpadla, kontrolou softvéru riadiacej jednotky čerpadla. Nasleduje čiastočná demontáž čerpadla, aby bolo možné posúdiť, či nie sú v čerpadle prítomné nečistoty, alebo korózia.

V prípade, že sa nenájde závada, nasleduje kontrola čerpadla na skúšobnej stolici. V prípade opravy, nasleduje demontáž celého čerpadla aby bolo možné posúdiť stav dielov, ktorý sa nedá zistiť kontrolou na stolici. Po tomto je možné urobiť rozpočet pre zákazníka.
Ak sa zákazník rozhodne čerpadlo neopravovať, vráti sa mu v rozobratom stave.
Oprava začína ultrazvukovým čistením dielov, ktoré je možné naďalej použiť. Poškodené diely a všetky skrutky sú nahradené novými. Po čiastočnom zložení čerpadla sa po meraní s pomocou špeciálneho prípravku do riadiacej jednotky zapíšu uhlové pomery vačkového kotúča a poloha snímača otáčok čerpadla. Čerpadlo sa zloží kompletne a nasleduje kalibrácia a test čerpadla s nakopírovaním parametrov čerpadla do riadiacej jednotky. IBA TAKTO JE MOŽNÉ TENTO DRUH ČERPADIEL NASTAVIŤ. Bez stanice EPS 815 s dovybavením pre čerpadlá VP nie je možné robiť zmeny v riadiacej jednotke čerpadla a už vôbec nie zistiť a zapísať presnú charakteristiku, aby čerpadlo fungovalo presne ako má. Samozrejme, aj opravy „iným“ spôsobom môžu fungovať, ale parametre čerpadla ostávajú vecou náhody. Predpísaným spôsobom tieto sa tieto čerpadlá na Slovensku opravujú v štyroch servisoch v Námestove, Pezinku, Žiline-Hričove a Kežmarku.

Kde nás nájdete?

Auto servis

Pondelok - piatok: 7.30 - 16.00
Ul. Červeného kríža.
Námestovo 02901

0905 915 482

DIESEL Servis

Pondelok - Štvrtok: 7.30 - 16.00

Piatok: 7.30 - 12.00

Sobota-Nedeľa: ZATVORENÉ

Ul.Polom 1017, Námestovo 02901

0905 154 524

Autodiely

043/552 30 53
0907 201 116
matus@ekocar.sk

Odberné miesto pre eshop. Predaj Autodielov

Pondelok - piatok: 7.30 - 16.00
Ul. Červeného kríža.
Námestovo 02901